AMERICAN SATAN // Recenze

Miluji filmy.

Miluji hudbu (zejména kapely).

Filmy o hudbě jsou doslova můj splněný sen. A trailer k American Satan mi udělal radost hned z několika důvodů:

a) soundtrack na jedničku. Fiktivní kapela The Relentless je snad to nejlepší, co jsem poslední době slyšela. Remingtonův (Palaye Royale) hlas je prostě neskutečný a toho fakt nemám ráda.

b) obsazení. Nenajdete tam žádně Hollywoodské hvězdy první velikosti, nejblíž celebritě má asi John Bradley, představitel Samwella Tarlyho z Game of Thrones. Ale fanouškům rockový kapel udělá určitě radost Andy Biersack (Andy Black a Black Veil Brides) a Ben Bruce (Asking Alexandria)

c) skryté reference Goetheho Fausta. Faust od Goetheho patří k mým nejoblíbenějším knižkám z povinné četby a tak mi skryté reference and relativně očividná inspirace tímto dílem udělala radost

Jsem možná lehce zaujatá, jelikož Black Veil Brides a Biersackův sólový projekt, Andy Black, patří mezi mé nejoblíbenější hudební počiny. Ale i přesto mám pocit, že má mysl není zastřená natolik abych nedokázala říct, jestli je to doopravdy dobrý film nebo jestli ze mě mluví fanoušek dané osoby.

PRO

• Naprosto neuvěřitelná dějová linka. Děj je promyšlený do detailu. Je to jeden z těch filmů, ve kterém si pokaždé všimnete něčeho nového. Idea, že rockové kapely/muzikanti uzavírají dohodu s ďáblem je docela oblíbený koncept a tudíž mě překvapuje, že podobný film se nanatočil již dřív. (Nyní omluvte mou neznalost české verze Bible nebo alespoň biblických jmen v češtině). Děj je inspirován příběhem Joba a ďábel s bohem bojují o to, koho z nich Job bude následovat. Andyho postava, Johnny, je zcela očividně inspirována Jobem. Taktéž je očividní inspirace Goetheho Faustem, což je jeden z důvodů, proč se hlavní postava jmenuje Johnny Faust a proč tato postava uzavře dohodu s ďáblem pro zisk úspěchu.
  • Pro někoho to může být negativum, ale velké množství plot twistů. Když už si myslíte, že víte „o co go“ tak jste rychle vyvedeni z omylu. Konkrétněji se o nich rozepíšu v části se spoilery.
  • Část příběhu byla zcela očividně inspirována Andyho zkušenostmi s přestěhováním se do Hollywoodu v honbě za kariérou.
  • Film je prezentován jako thriller. Místy je neuvěřitelně vtipný (až cringe-worthy), ale místy je atmosféra naopak hodně tmavá, brrr.
  • Ben Bruce je překvapivě dobrý herec. V jedné scéně mi nahnal husí kůži a slzy do očí.
  • Mé očekávání pro Andyho herecké dovednosti nebyly nijak vysoké. Místy to bylo spíše průměrné, ale celkově si myslím, že postavu ztvárnil velice uvěřitelně a více mu sedly emotivně vypjaté scény (ať už pozitivně nebo negativně).
  • Volba Remingtona pro zpěv byla geniální. Mě osobně to sice chvílemi vadilo, protože vím, jak Andyho hlas zní a tak slyšet Remingtonův hlas, ale sledovat Andyho, bylo místy matoucí a otravné, ale dokážu s tím žít – už jen proto, že byl Remington tak dobrý. Soundtrack a písničky, které byly pro film napsány, jsou borderline geniální. Po shlédnutí filmu písnička Let Him Burn získá naprosto nový význam.
  • Jelikož jsou ve filmu obsazeni skuteční muzikanti ztvárňovaného žánru tak film působí velice uvěřitelně a vyobrazuje reálný obrázek rockerského života, včetně tmavých stránek jejich životního stylu.

CONS

• Možná až trochu moc děje na dvouhodinový film. Film sleduje osud kapely od jejího vzniku a dva roky jejich působení. Občas to bylo docela matoucí se orientovat v uplynulém čase. Žádné data nebyla ve filmu zmíněna takže uvědomit se plynutí času bylo relativně obtížné. Zéjmena když přišlo na drogy, odvykačku a soudní stání.
  • Několik děr v ději. Jedna co mě deptá nejvíc je jak mohli po prvním setkání s Capricornem se 100% jistotou říct „je to ďábel“. Mě osobně by to zabralo více než jeden rozhovor abych se od „nevěřím v ďábla“ dostala k „sedím s ďáblem u jednoho stolu“
  • Gretchen a Johnny máma nebyly dvakrát zajímavé postavy, zejména obsazení Johnnyho matky mohlo být lepší.
  • Pár částí bylo těžce uvěřitelných, nebudu je nijak rozebírat, ale v určitých částech filmu se něco stalo a mě hlavou proběhlo „no jasně“
  • Televizní rozhovory byly… bolestivé.
  • Scéna z Johnnyho odvykačky byla neuvěřitelně nereálná – více ve spoilerech.

All in all, film byl exekuován velice dobře. Herci odvedli, po většinu času, skvělou práci, film jako takový vypadal skvěle. Doporučila bych ho každému koho zajímá emo/rock/metalová hudební scéna nebo má rád Black Veil Brides či Asking Alexandria. Není to vyložené horror/thriller, ale je to rozhodně pochmurnější film. Pokud vás zajímají filmy s lehce náboženskou tématikou a ponaučením tak se vám film bude také určitě líbit. Film vás nutí myslet, což se mi líbí.

SPOILERY

Let him burn scéna: hands down jedna z mých nejoblíbenějších scén z celého filmu. Když kapela „provede“ lidskou oběť tím že obětuje místního darebáka zapálením dodávky s ním uvnitř. Okamžitě je vám jasné, že Johnny si zvolil ďábla. V průběhu změní názor a kluka z dodávky osvobodí, ale ten stejně zemře protože se pokusí přelézt plot plný elektriky. Ale jeho nerozhodnost je důkazem, že hluboko uvnitř je Johnny bad guy. Zbytek kapely jen postává kolem a nechá Johnnyho je vést. Nasadí to tón pro zbytek filmu, protože narozdíl od Johnnyho, který svou duši téměř kompletně ztratí, zbytek kapely jí pořád má.

Je Lilly Capricorn/ďábel?: Napoprvé mě to ani nenapadlo, až když jsem viděla film podruhé tak se mi jednotlivé události spojily a došlo mi, že Lilly je ve skutečnosti jedna a ta samá osoba jeko Capricorn/ďábel. Provozuje satanický brothel, ona je ta, která svede Johnnyho k drogám a k sexu (při kterém zvedne Johnnyho hovor a nechá jeho přítelkyni poslouchat… ugh) apod. Navíc nikdy není se zbytkem skupiny, když je na scéně Capricorn. Nebyla ani přítomná u konverzace s Capricornem o lidské oběti, kapela se i dohaduje „should we tell Lilly?“. Neustále přivádí Johnnyho do nebezpečí.V závěrečné vražedné scéně Capricorn Johnnymu řekne, že to byl on s kým celou dobu ve skutečnosti spal (plus ještě s jeho matkou). Osobně si myslím, že Lilly sama o sobě neexistovala, ale byl to vždy Capricorn.

Gabriel/Capricorn: Postarší černoch, kterého Johnny v průběhu celého filmu potkává, je Gabriel (ano, ten Gabriel, archanděl or whatever). Gabriel se s Capricornem střídá ve snaháh Johnnyho získat na svou stranu. Gabriel Johnnyho v průběhu celého filmu varoval, ale Johnny neposlouchal. Na začátku filmu Gabriel Johnnyho požádá, aby mu pohlídal věci zatím co si odběhne do obchodu. Johnny jeho věci neopustí, ale počká než se vrátí. Když nakoukne do jeho tašky s nákupem tak najde jen jídlo, žádný alkhol jak očekával podle jeho zjevu. Pro mě toto představuje schopnost odolat pokušení. Gabriel taky Johnnymu dá jablko… Zakázané ovoce, hello?

Heroin: Další z mých oblíbených scén. Docela grafická, ale drogy nejsou vtip. Jedna z nejdůležitějších scén dle mého názoru, protože to je moment, kdy Johnny se dostane do opravdových problémů. Navíc, uvážíme-li že Lilly je Capricorn tak se Johnny sjede a je high as a kite a vyspí se s ďáblem. Typical friday night.

CNN rozhovor: Jedna z nejzábavnější částí celého filmu. Vic se sjel na acidu a blábolí živě na CNN 😀 comedy gold.

Johnnyho odvykačka:  Ne, prostě a jednoduše ne. Heroin je jednou z nejhorších drog a odvyknutí si je mnohem těžší než navštívit nějakého tibetského mnicha a párkrát si zameditovat. Stejně tak nereálná je scéna z před koncertu, kde se Johnny válí po zemi neschopný fungovat, mimo provoz kvůli absťáku, ale jen párkrát zakašle. Neznám nikoho kdo by byl závislý na heroinu, ale absťák si myslím vypadá jinak.

Konec: To mě zmátlo asi nejvíc. Je ve vazbě/vězení pro vraždu Capricorna v sebeobraně? Otec toho kluka, kterého zabili na začátku, je právník a slíbí mu, že ho z vězení dostane? Dávala jsem pozor, ale i tak mám pocit, že mi něco uniká. Vrací se ke kapele? Tak ďábelsky se podívá do kamery což mi vnucuje myšlenku, že se ďábel vrátil. A opět mu prochází vražda. Již dříve filmu bylo zmíněno, že se ďábel vždy vrátí a dle mého názoru ten právník je jeho novou reinkarnací. Nebo možná Gretchen, protože ten ďábelský úšklebek byl poté co mu šeptala do ucha.

A s tímhle si nemůžu pomoct.

Paralely s Ashley Purdym: Nemám šanci odhadnout zda toto bylo záměrem nebo to jsem jen já a hledám ve filmu něco co tam není, ale všimla jsem si dost paralel mezi vztahem Andyho a Ashleyho a Johnnyho a Lilly. Lilly hraje na baskytaru a Lilly/Capricorn donutí Johnnyho k uzavření dohody s ďáblem. Už dříve vyšlo najevo, že Ashley „donutil“ Andyho k podepsání dohody o tom, že půlka BVB patří jemu, když BVB zakládali. Lilly také svede Johnnyho k heroinu, což je droga se kterou má Ashley svoje zkušenosti.